– Det har gått bättre än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig, konstaterar Blerim.
Väggarna på Blerim Kransiqis kontor pryds av flera utmärkelser; Årets företagare 2015, Superföretagen 2016, AAA-rankad 2016 och så vidare. Utmärkelserna tycks hagla över Eksjö Bilaffär och Blerim Krasniqi. Blerim själv tar dock framgångarna med ro.
– Om du köper en bil för 10 000 eller en miljon spelar ingen roll i mina ögon. Du är lika viktig som kund.
– Visst är det kul att det går bra. Men jag hade egentligen inga stora drömmar. Jag ville bara jobba och skapa mig ett bra liv, säger han.
Blerim kom till Sverige som 15-åring 1992. Under Balkankriget flydde han tillsammans med familjen från Kosovo och landade i Myresjö. Som 20-åring kom han till Eksjö och började jobba på gatuköket Knekten.
– Sedan blev jag liksom fast här, säger han och skrattar.
Han tog över gatuköket och jobbade hårt. Efter ett par år tog han även över Lindas grill och plötsligt var han ägare till två gatukök.
– Gatuköken var konkursmässiga när jag tog över dem. Men vi jobbade hårt och byggde upp dem successivt under åtta år. Det var mycket hårt arbete och det gick att leva på, men räknar man antalet timmar man jobbar så blir det ingen bra timlön, berättar Blerim.
Gatuköken såldes och Blerim började hjälpa till lite på Rösbergs bil i Prästhagen. När lokalen där blev ledig var Blerim på tårna och Eksjö Bilaffär såg dagens ljus.
– 2009 var ett dåligt år för bilbranschen. Alla bilaffärer ville sälja sina bilar så då köpte jag dem och sålde vidare, berättar han.
Första månaden sålde han 16 bilar. Andra månaden 17. Sedan dess har det bara ökat för varje månad och utmärkelserna på väggen är ju ytterligare bevis på framgångarna. Men vad är då förklaringen – hur lyckas man starta en verksamhet som blir så framgångsrik på bara sju år? Blerim själv är ödmjuk och säger att förklaringen är enkel:
– Det sitter i ett bra team och att vi alltid är ärliga, har en hög servicenivå och att vi värdesätter kunderna. Utan dem finns vi inte, konstaterar Blerim.
Formeln borde vara en självklarhet för alla som driver företag, men långt ifrån alla lyckas lika väl som Blerim, så jag ber honom fördjupa sitt resonemang.
– Om du köper en bil för 10 000 eller en miljon spelar ingen roll i mina ögon. Du är lika viktig som kund. Vi måste ha respekt för kunden oavsett pris på bilen, säger Blerim.
De flesta av bilarna säljs till kunder som bor i Jönköpings län. Men det finns även ett stort antal kunder som reser långväga för att köpa bil hos Eksjö Bilaffär.
– Cirka 20-25 procent av våra kunder kommer från orter utanför Jönköpings län. Det kommer folk från hela Sverige. Kunder rekommenderar sina vänner, sin familj och så vidare så det sprider sig, säger Blerim.
Just familjen är ett begrepp som Blerim återkommer till hela tiden. I företaget jobbar tre av hans bröder och när jag frågar om vad han gör på fritiden så säger han ”umgås med familjen” som en reflex.
– Familjen är viktig. Jag tror vi har en väldigt stark familjekänsla i oss från Kosovo. Jag har själv alltid gillat att umgås med hela familjen. Man lär sig mycket av till exempel sina äldre släktingar och jag har bland annat lärt mig mycket av min farfar, säger Blerim.
Företaget är inget undantag. Det känns som om Eksjö Bilaffär är en enda stor familj. Och kanske är det också en förklaring till framgångarna. Men sliter det inte på relationen att umgås så mycket?
– Nä. Tvärtom. Om vi inte träffas på ett tag blir det väldigt tomt. Vi umgås ju hela dagarna och träffas också nästan varje kväll. Vi åker till och med på semestrar ihop, säger Blerim.
Blerims inställning till ledarskap och att vara chef tycks vara lika okomplicerad som hans syn på företagande.
– Jag spelar aldrig chef. Jag försöker vara smidig och föregå med gott exempel. En chef ska jobba lite mer än personalen. De måste känna att de kan följa mitt exempel. Sedan måste man ju vara mänsklig och stå med båda fötterna på jorden. Svårare än så tycker jag inte att det är, säger Blerim.
Telefonen ringer ständigt under intervjun och många kunder som kommer in vill skaka hand och få de senaste nyheterna. Blerim tar sig tid och passar även på att visa upp den senaste SUV:en för både mig, kunder och personal.
– Det här är roligt på riktigt, avslutar han.
Blerims bästa företagartips
- Var alltid ärlig – det är det viktigaste på både lång och kort sikt.
- Ha en hög servicenivå – folk är bekväma och förväntar sig bra service. Se till att den är bättre än vad de förväntar sig.
- Jobba hårt.
- Starta inte företag om du vill jobba åtta timmar om dagen.
- Om du anställer – jobba mer och hårdare än dem.

Många diplom. Utmärkelserna sitter på rad på Blerim Krasniqis kontor på Eksjö Bilaffär.