– Vi har skapat ett varumärke som ska hjälpa till att sätta platsen Eksjö på kartan och hjälpa oss i arbetet med att locka både turister, besökare och företag att komma hit, förklarar Lars Persson, destinationsutvecklare på Eksjö kommun.
Eksjö – med hela Småland runt knuten; ja så lyder den strof som nu ska hjälpa till att marknadsföra Eksjö som en plats värd att besöka. Eksjö kommun har tagit fram ett så kallat platsvarumärke, d. v. s. en logotyp och ett ”tänk” för platsen Eksjö (alltså inte organisationen Eksjö kommun) som ska bli det nya ansiktet utåt gentemot exempelvis besökare, turister och potentiella nya kommunivånare.
Den nya logotypen är fri att använda för alla som har någon koppling till Eksjö.
– Vi vill att både företag, föreningar och organisationer ska använda det nya varumärket i sin marknadsföring. Vi tror att det kan ge draghjälp till både dem som använder det och för Eksjö som plats, säger Anette Stendahl, kommunikationsstrateg vid Eksjö kommun.
Det nya varumärket är resultatet av ett gediget förarbete som startade redan 2014. Intervjuer med invånare, kartläggningar av hur känt Eksjö är i andra delar av landet och omvärldsanalyser är några exempel på det stora material som legat till grund för platsvarumärket Eksjö och som till slut mynnade ut i frasen ”Med hela Småland runt knuten”.
– Alla i Sverige känner inte till Eksjö, men Småland vet alla vad det är, säger Lars Persson. De flesta förknippar Småland med något genuint, och det är ett av de värdeord som vi gärna vill förknippas med, fortsätter Lars.
Det nya platsvarumärket omfattar hela den geografiska ytan Eksjö kommun och inte bara Eksjö centralort.
– Vi hoppas att vi har skapat ett varumärke som alla kan samlas under. Oavsett om man är en turistföretagare i Mariannelund, en butik i centrala Eksjö eller en idrottsförening i Hult. Vi är säkra på att det arbete vi nu har gjort kommer att hjälpa oss i arbetet med att utveckla hela Eksjö som ett attraktivt besöksmål, avslutar Lars Persson.