Han tar sikte mot ny husfabrik

Magnus Östberg

mikael-olsson-eksjohus

För första gången i företagets 75-åriga historia har Eksjöhus fått en extern vd. Mikael Olsson tillträdde posten den 1 oktober efter Anders Lindholm som innehaft posten i närmare 30 år. Men det är ingen husrookie som satt sin fot på husfabriken.
– Jag är i princip uppvuxen på fabriksgolvet, berättar Mikael.

På konferensbordet i Mikael Olssons kontor ligger mängder med kataloger och broschyrer huller om buller. Det handlar om att få koll på branschen igen menar han. För Mikael Olsson är ingen nykomling husbranschen. Tvärtom. De senaste två åren har han suttit i Eksjöhus styrelse och innan dess har han varit både vd och produktionschef på Myresjöhus, Smålandsvillan, Borohus och Gullringshus.

– Jag är född och uppvuxen i Gullringen och pappa jobbade på Gullringshus. Så jag sprang på fabriksgolvet redan som liten pojk, berättar Mikael Olsson.

Sedan dess har karriären gått spikrakt uppåt och något som verkar genomgående för alla Mikaels uppdrag genom åren är att leda förändringar. Han har varit med och expanderat, förbättrat lönsamhet och byggt fabriker. Det mesta inom husbranschen men det senaste uppdraget var som koncernchef på Holmgrens bil.

– Bilar har alltid varit ett stort intresse så när jag fick erbjudandet om att vara med och dubbla antalet anläggningar kändes det självklart, säger Mikael.

Ny husfabrik på agendan

I rollen som ny vd för Eksjöhus har Mikael Olsson ett första stort och omfattande projekt att sätta tänderna i. Satsningen på så kallade volymhus och en ny fabrik i Nifsarp är inte något man snyter ur näsan.

– En av utmaningarna är ju att flytta med Eksjöhusandan till den nya fabriken. Här finns en stolthet och en positiv känsla i väggarna. Vi ska växa med närmare 70-80 medarbetare under de kommande fem åren. Då måste vi också få med oss Eksjöhusandan, säger han.

– Men det handlar också mycket om att vi ska få in nya yrkesgrupper i företaget. Eftersom volymhusen levereras färdiga invändigt kommer vi behöva målare, elektriker, finsnickare och andra hantverkare som vi inte har idag, berättar han.

Mikaels ledarfilosofi verkar dock relativt enkel; delaktighet och engagemang verkar vara några av de viktigaste ledorden.

– Jag tror att delaktighet skapar förståelse. Om du har medarbetare som är delaktiga och glada så ser de till att du har nöjda kunder, konstaterar han.
Tankarna kring ledarskapet är något som vuxit fram under åren. Att se människor växa nämner Mikael som en av de största drivkrafterna idag.

– Vi är cirka 200 personer i Lindholmsgruppen (koncernen som äger Eksjöhus mfl.). Om alla tar ett steg framåt blir det en mycket större kraft än om en person tar 200 steg framåt, resonerar han.

I produktionen av ett Eksjöhus är cirka 100-150 personer inblandade på olika sätt genom hela processen från första kontakten till inflyttning.
– Om alla gör rätt genom hela processen så kan det bli noll fel vid slutbesiktningen. Det skapar förutsättningar för lönsamhet vilket skapar möjlighet till investeringar som till exempel Nifsarpsfabriken, säger Mikael.

En liten storstad

Trots att han är ny som vd är Eksjö som stad är knappast obekant för Mikael.

– Mina föräldrar bor här i stan (i ett Eksjöhus, så klart) och min pappa har jobbat på Eksjöhus i många år. Och jag har ju haft kontakt med Anders Lindholm under många år så jag känner Eksjö ganska väl vid det här laget, berättar Mikael.

– Eksjö är en mysig liten storstad med ett väldigt bra restaurangutbud – krögarna är särskilt bra på fisk, tycker jag. Att staden växer och förtätas är ju en naturlig utveckling och jag tycker att kvarteret Lunden har blivit riktigt bra, säger han.

Mikael Olsson

Aktuell som: Ny vd för Eksjöhus
Ålder: 56 år
Bakgrund: Har bland annat varit koncernchef för BWG Homes (Myresjöhus och Smålandsvillan). Har jobbat i husbranschen i 26 år (hittills).
Bor: I Huskvarna
Gör på fritiden: Vandrar, åker skidor och vilar i sommarstugan.