Lukas Koos jobbar på Optimera Bygghandel och bor en knapp mil utanför stan med flickvän och två katter. Bakom det gula boningshuset ligger en stor lada och så långt ser gården ut som vilken småländsk idyll som helst. Skillnaden är att ladan rymmer tvätthall, modern verkstad, stor bilhall och åtta specialbyggda showbilar. Några av dem är ombyggda flera gånger och totalt har Lukas gjort 17 projekt under lika många år som bilbyggare. I Sverige finns det ingen annan som varit aktiv lika länge i genren, eller någon som har byggt så många bilar och fortfarande har dem kvar.
Han byter ut det mesta av den japanska originalbilen. Monterar på nya läckra detaljer och skapar egna former med hjälp av spänt tyg och plast. Skulpterar, slipar, slipar ännu mer och lackerar. Allt utifrån ett tydligt tema och en väl genomarbetad skiss. Hela processen dokumenteras och tar, från start till mål, ungefär ett år.
Byta olja?
Men att Lukas skulle bli bilbyggare var knappast någon ursprunglig plan.
– Jag kunde ingenting om bilar när jag fick körkort. Jag visste inte ens hur man bytte olja, erkänner han.
Däremot var Lukas, som många tonåringar, intresserad av bra ljud och utrustade sin första bil, en Ford Escort Cabriolet från 1988, med mängder av högtalare. När en kompis totalkvaddade bilen lyckades Lukas rädda stereoanläggningen och köpte en Nissan 300 årsmodell -86. Han provade sig fram och försökte bygga om den för att få den att se ut som en nyare modell. Tyvärr, eller kanske turligt nog, blev även den krockskadad av en annan kompis.
– Vi är fortfarande vänner och jag har tackat dem båda två för hjälpen. Utan dem hade jag aldrig blivit bilbyggare.
Bilvärlden upptäcker Kooz
Vid det här laget hade Lukas lärt sig en del om bilar och visste att allt som går sönder går att laga. Han tog lån till en nyare Nissan 300 som förutom ljudanläggning fick ett kjolpaket. Bilen uppmärksammades av ett företag som ville ha bilen med på Elmia Custom motorshow. Bilen hamnade i Bilsport och Lukas fick blodad tand. Han tog ett nytt lån till nästa projekt, att få en Nissan 300 att se ut som en Ferrari, eller rättar sagt Zerrari, eftersom Lukas, med artistnamnet Kooz, alltid trycker in ett z i sina projekt. Han lyckades få ett par sponsorer att tro på honom och bilen vann sin klass på Elmia och uppmärksammades i både svensk och amerikansk media.
Bildelar på silverfat
Det tog ytterligare två projekt innan det släppte. Men när Lukas byggde sin Zelini av en Toyota Celica, började företag kontakta honom i stället för tvärtom. Sedan dess har han i princip kunnat skriva listor på vilka delar, fälgar eller detaljer han behöver, utan att tänka på vad det kostar. En drömsits för alla bilälskare, men ytterst få förunnat. Lukas är ambassadör för många företag i branschen och i Sverige finns det förmodligen ingen som kommer i närheten av hans sponsorkontrakt. Grunden är många år av egna kostnader, hårt arbete och ett väl uppbyggt förtroende.
– De vet att jag levererar och kan lita på att jag visar upp bilarna, säger Lukas som förser sponsorer, vänner och media med regelbunden information i digitala nyhetsbrev. Han tackar inte nej till någon bilmässa och den lilla bilträffen i en svensk småstad är lika viktig som mässan i en europeisk huvudstad. I somras åkte han och sambon exempelvis 120 mil enkel resa till ett bilevent i Luleå. Ofta bjuder mässan in ett år i förväg för att, efter överenskommelse, kunna använda Lukas som reklampelare i marknadsföringen.
– Visst blir det långa resor och många uppbokade helger. Men det är alltid värt det. Vi träffar så många härliga människor. Inte minst James Bond-bilen har engagerat alla åldrar, från små barn till pensionärer, berättar Lukas som alltid finns på plats i montern, pratar med alla och berättar. Ibland medverkar han även som domare.
Nedtrappning
Just nu finns inget pågående bilbygge i verkstaden.
– Jag har blivit väldigt hemkär och gillar att fixa med gården eller se en film efter jobbet, säger Lukas. Men han stänger inte dörren helt för nya projekt. Dimper det ner en vänsterstyrd manuell Toyota Supra eller en Nissan GTR som en skänk från ovan kan han inte tacka nej. Tills dess nöjer han sig med att stötta andra. Han har alltid tagit emot lärlingar och hur mycket han än har att göra svarar han alltid på alla frågor som kommer på mejlen.
Han delar med sig av sina erfarenheter och coachar gärna den nya generationen bilbyggare.
– Kan jag bidra till att ungdomar bygger bilar i stället för att hänga på stan och bli kriminella så vill jag göra det.
Nyfiken på Lukas Koos
Tid i bilverkstad, hittills?
Över 10 000 dokumenterade bilbyggartimmar.
Showbil på vägen eller i trailer?
Vägen! Bilar är till för att köras.
Bästa priser?
Greenligths Bilbyggargala Special Award och
Trend Setter Award vid tidningen Bilsports 50-årsjubileum.
Bästa inspirationen?
Allt från filmer och tv-spel till andra byggen runtom i världen.
Man tar en grej och gör den värre och bättre helt enkelt.