Jag drev en reklambyrå i Eksjö tillsammans med några vänner. Efter ett långt samarbete med stockholmsbyrån River blev vi till slut uppköpta av dem och vi flyttade med upp till Stockholm. Då hade River precis börjat jobba med DICE, spelstudion som bland annat gör spelet Battlefield, och det slutade med att jag blev ansvarig för alla projekt som handlade om TV-spel, berättar Markus.

Foto: Kristoffer Karlsson
Markus grupp specialiserade sig på att göra menyer till TV-spel och ligger bland annat bakom menyerna i just Battlefield.
– Fler och fler spelstudios visade intresse och till slut hjälpte vi spelföretag runt om i hela världen att göra menyerna till deras spel, säger Markus. Det ledde till att vi lärde känna produkterna så bra att vi även började hjälpa till med marknadsföringen av spelen, fortsätter han.
Men efter sex år som ”menybyggare” blev längtan efter att få skapa egna spel för stor och tillsammans med River och sin far Per startade Markus spelstudion Isbit Games. Senare skulle även en betydligt mer namnkunnig delägare tillkomma.
Första egna spelet
– Vårt första spel gjorde vi åt Björn Borg. Det var ett så kallat brandgame, med främsta syfte att ge exponering åt varumärket Björn Borg, förklarar Markus. Vi gjorde det så galet som möjligt för att nå en ung målgrupp på internet. Efter att spelet uppmärksammats av den världsberömde youtubern PewDiePie fick det stor spridning över världen, fortsätter han.
Efter det lyckade projektet med ”First person lover” som Björn Borg-spelet hette så kände sig Isbit Games redo för sitt första helt egna spel.
– Vårt premiärsläpp blev mobilspelet Warp Shift som är ett slags pusselspel, förklarar Markus. Spelet blev ”featured” av Apple, vilket gav det en framskjuten placering i Appstore och var en av anledningarna till att spelet blev väldigt populärt, fortsätter han.
Med två lyckade spel i ryggen kände sig Markus och hans kollegor bekväma i att kontakta Zlatan och genom en bekant lyckades de få till ett möte i Paris.
30 minuter blev 3 timmar
– Vi hade fått löfte om att träffa Zlatan i 30 minuter och efter två timmars väntan blev det äntligen vår tur. Vi började prata och man kan nog säga att vi fann varandra direkt. Zlatan är en riktig gamer och vi hade massor att diskutera. De utlovade 30 minuterna blev tre timmar och när vi presenterade vår spelidé så sa Zlatan till sin manager, ”Det här ska jag vara med på”, berättar Markus.
Markus och hans kollegor bestämde ganska snabbt att Zlatan själv skulle vara huvudkaraktären i spelet.
– Vi insåg att det vore dumt att inte utnyttja den dragningskraft och det intresse som finns i varumärket Zlatan, säger Markus. Vi kom fram till att vi inte ville göra det som förväntades utan vara lite galna. Och det slutade med ”Zlatan i rymden”, fortsätter Markus med ett leende.
Från det första mötet i Paris tog det ungefär två år till spelet lanserades, och Zlatan har varit involverad i hela processen.
– Vi har spelat in hans rörelser och hans röst och längs hela resan har han varit med och kollat, testat och godkänt. Vi har fått anpassa oss och vi har åkt dit där han råkat befinna sig och mycket kommunikation har skett via Skype också, förklarar Markus.
Ödmjuk person
Markus berättar att Zlatan är mycket ödmjuk, genuint intresserad och ställer mycket frågor.
– Personen han är utåt är mycket en jargong. Han är i nöjesindustrin och är väl medveten om hur han bygger sitt varumärke. Det hade varit en mardröm om han var ett svin så klart, skrattar Markus, men han är verkligen ödmjuk.
Att komma hem till Eksjö, sitta på sjön och inte ens ha täckning på mobilen – det är helt oslagbart. Jag gillar Eksjö och vi får helt enkelt se var jag hamnar i framtiden.
Själv är Markus inte så intresserad av fotboll.
– När vi var i Paris så såg vi massa världsstjärnor, men det berörde mig inte så mycket. Jag tror kanske att det har underlättat i samarbetet med Zlatan också. Jag blev inte så starstruck, utan vi kunde snacka som två spelintresserade personer, säger Markus.
Zlatan är inte bara huvudkaraktär i ”Zlatan Legends” som spelet heter utan numera också delägare i Isbit Games.
– Det är roligt så klart, och ett tecken på att han tror på bolaget även på lång sikt, säger Markus Koos. Sen är han väldigt intresserad av spel och en riktig gamer, så det kan nog ha bidragit också, tror Markus.
Spelet släpptes på Appstore den 17 augusti och mottagandet har varit väldigt positivt.
– Vi fick en så kallad ”global feature” i Appstore när spelet släpptes och redan under första veckan fick vi över 20 000 reviews och var etta på topplistan över nedladdade appar i 33 olika länder, berättar Markus.
Spännande bransch
Spelbranschen är en relativt ung bransch och inte minst i Sverige så växer den så det knakar.
– Det är en spännande industri på många sätt. Vårt arbete består av många olika delar; animationer, 3D, musik och ljudeffekter. Det finns stora likheter med filmindustrin, men med den viktiga skillnaden att man själv kan påverka handlingen – och det är just interaktionen som är så häftigt, säger Markus.
TV-spel är av tradition en manlig företeelse. Men det där är på väg att förändras och snart är hälften av alla spelare tjejer.
– Tyvärr har inte branschen riktigt hängt med i svängarna och många spel förmedlar en ganska trist kvinnosyn, säger Markus. I Sverige ligger vi ändå ganska långt fram i de här frågorna, men det finns fortfarande mycket som kan förbättras, fortsätter han.
Marcus är bror med den välkände och framgångsrike bilbyggaren Lukas Koos.
– Jag är otroligt stolt över det som min storebror har gjort, men själv är jag totalt ointresserad av bilar, säger Markus. Vi har nog ett ganska starkt driv båda två, men vår inre motor har tagit oss lite olika vägar i livet. Båda har lyckats och jag är övertygad om att det handlar om att vi satsat på det som vi verkligen brinner för, säger Markus.
I teamet på Isbit Games finns två av Markus barndomsvänner från Eksjö och de har hållit ihop sedan 5 års-åldern.
– Jag längtar stundtals tillbaka till Eksjö. Man lever lite som i en bubbla i Stockholm och det känns ibland som de enda man träffar är sina arbetskamrater. I sommar hann jag inte ta någon semester eftersom vi jobbade så intensivt med Zlatan Legends, berättar Markus.
Han tror inte att han blir kvar i Stockholm resten av livet.
– Att komma hem till Eksjö, sitta på sjön och inte ens ha täckning på mobilen – det är helt oslagbart. Jag gillar Eksjö och vi får helt enkelt se var jag hamnar i framtiden, avslutar Markus.
ISBIT GAMES framifrån
Isbit Games bildades 2014 och har sedan dess skapat flera framgångsrika spel. Under stor uppmärksamhet kom Zlatan Ibrahimović in som delägare och i mitten av augusti lanserades spelet ”Zlatan Legends”, ett mobilspel där Zlatan själv är huvudkaraktär.
MARCUS KOOS i profil
Ålder: 35 år.
Bor: Liljeholmen i Stockholm.
Familj: Fru och hunden Cogge.
Aktuell: Vd för Isbit Games som nyligen lanserade mobilspelet ”Zlatan Legends”.