prestigefyllda titeln. För andra året i rad är det till stor del ”folkets röst” som avgör tävlingen.
När förra årets omröstning var avgjord stod Carlos som segrare av titeln Årets butik i Eksjö. Sophie Carlo, som driver butiken, märkte direkt ett uppsving.
– Det var bland annat mycket folk som kom utifrån och var nyfikna så man märker att det är väldigt positivt att få en sådan här utmärkelse, berättar Sophie.
Pelle Nelzén är ordförande i Svensk handel Eksjö som varje år delar ut priset.
– Vi har ett antal fasta och mer formella kriterier som en vinnare måste leva upp till men utöver det är det upp till kunderna att rösta på sin favorit. Men det är styrelsen som tar det slutgiltiga beslutet, berättar Pelle.
Ett av kriterierna är så klart att butiken måste vara medlem i Svensk handel Eksjö, men det måste också finnas en långsiktighet i butiken.
– Vi ser ju hur butiker försvinner från stan och vi jobbar ju med allt vi kan för att få fler att vilja driva butik i Eksjö. Därför är också ”Årets butik” en viktig del i att uppmärksamma de som faktiskt lyckats skapa något som kunderna gillar. Där är Sophie ett lysande exempel som har vidareutvecklat butiken genom ett medvetet arbete med både varumärken och marknadsföring, säger Pelle.
– Utmärkelsen är ett kvitto på att man är på rätt väg. Att driva egen butik är mycket arbete men det är också fantastiskt kul att möta kunder och ett otroligt flexibelt och varierande jobb, säger Sophie.
I år sker hela nomineringsprocessen digitalt och du röstar på din favorit på eksjohandel.se/aretsbutik senast den 12 oktober.